Jak zbudować w dziecku poczucie własnej wartości?

Wysokie poczucie własnej wartości sprawia, że czujemy się pewnie w wielu trudnych sytuacjach. W dodatku zwiększa nasze ogólne poczucie dobrostanu i życiowego szczęścia. Wiąże się ono także z naszym zdrowiem psychicznym: obniżone poczucie własnej wartości może wpływać na rozwój depresji czy zaburzeń odżywiania. Warto pracować z dzieckiem nad jego poczuciem własnej wartości i kształtować je od najmłodszych lat. W jaki sposób możemy to robić?

Doceniajmy pracę dziecka

Nieważne, z czym będzie się wiązała. Zarówno oceny szkolne, jak i prace plastyczne czy domowe należy zauważyć i docenić. Dziecko włożyło wysiłek w to, by je wykonać – raz mniejszy, raz większy. Porównywanie z innymi („a czemu nie piątka?”) lub lekceważenie tego wysiłku („no tak, przecież tak ładnie wszystko umiesz zawsze, nic dziwnego, że piątka”) odbierze dziecku zarówno radość z wyniku, jak i poczucie własnej skuteczności.

Dostosowanie wymagań

Nie oczekujmy od dziecka niemożliwego. Owszem, ważne jest stawianie celów, jednak powinny być one osiągalne. Każdy z nas chce czasami poczuć się jak człowiek sukcesu – zrobić coś dobrze i otrzymać za to adekwatną nagrodę. Dlatego stwarzajmy dzieciom takie właśnie szanse na sukces, nawet jeśli nie radzą sobie z czymś najlepiej. W przypadku problemów z ortografią już nawet niewielka poprawa będzie miała duże znaczenie, dlatego zamiast wypominać popełnione błędy lepiej skupmy się na sukcesie.

Akceptacja

Bezwarunkowa akceptacja upodobań, indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka jest bardzo ważna dla kształtowania poczucia własnej wartości. W ten sposób pokazujemy bowiem, że dziecko jest dla nas ważne takie, jakim jest. Nie musi porównywać się z innymi i starać spełnić wymagania rodziców. Dzięki temu może rozwijać się bez obaw, że robi to zbyt wolno i niewystarczająco się stara. Ma poczucie, że jest ważne i wiele znaczy dla swoich rodziców oraz że jego zdanie także liczy się podczas podejmowania rodzinnych decyzji. Taka akceptacja pomaga również w rozwoju samodzielności.